FAQ

UPV

Sinds 1 juli 2023 geldt het Besluit UPV Textiel (uitgebreide producentenverantwoordelijkheid). Deze wetgeving maakt ons als importeur van kleding medeverantwoordelijk voor de inzameling, verwerking, recycling en het hergebruik van textielproducten die in Nederland in de handel worden gebracht. Met als doel om de textielsector te verduurzamen en uiteindelijk in 2050 alleen nog gerecycled en duurzaam textiel te gebruiken.

Om dit als sector te organiseren is de Stichting UPV Textiel opgericht voor een collectieve aanpak. HMZ Fashiongroup is sinds maart 2023 deelnemer van deze stichting. Op deze manier dragen wij bij aan een efficiënte, effectieve en betaalbare manier om de textielsector te verduurzamen.

Concreet betekent deze wetgeving dat we per 1 januari 2024 een UPV-toeslag moeten doorberekenen op alle textielgoederen die binnen Nederland worden verzonden. Het tarief voor 2024 is € 0,10 per kg. 

Deze toeslag wordt middels een aparte factuurregel inzichtelijk gemaakt.

Het bedrijf dat als eerste het textielproduct verkoopt op de Nederlandse markt is UPV-plichtig. Het maakt daarbij niet uit of je verkoopt aan een producent of consument.

Het Besluit UPV Textiel geldt voor producenten en importeurs die beroepsmatig consumenten- en bedrijfskleding, tafel-, bed- en huishoudlinnen voor het eerst in Nederland in de handel brengen. Dit geldt ook voor textiel met gerecycled content. Het maakt daarbij niet uit aan wie het product wordt aangeboden; dit kan zijn aan een bedrijf of direct aan een consument. 

Een producent/importeur is diegene die als eerste textiel in Nederland in de handel brengt. Meestal is dit gelijk aan het moment dat de eerste keer BTW in rekening wordt gebracht. 

Het bestuur van Stichting UPV Textiel stelt jaarlijks de begroting en het voorlopige en definitieve tarief van de textielbeheerbijdrage vast. Het stichtingsbestuur bestaat uit directieleden van Angro, Beddinghouse, Company Fits, HEMA, Kyra, Livera, WE fashion, Wibra, Zeeman en INretail/Modint. Voor de financiering van het opzetten en inrichten van een collectief inzamel- en verwerkingssysteem heeft het bestuur een voorlopige bijdrage in 2024 van € 0,10 per kilogram vastgesteld. In 2024 worden afspraken gemaakt met dienstverleners over de kosten die nodig zijn voor uitvoering van een kwalitatief landelijk dekkend inzamel- en verwerkingssysteem. Op basis van de verwachtte marktdekking van de Stichting, ervaring met andere UPV-systemen en kostenonderzoek geeft het bestuur voor 2025 alvast een indicatie af van de bijdrage 2025.

De producent/importeur betaalt de producentenorganisatie een bijdrage voor het meer en beter gescheiden inzamelen en het behalen van de doelen voor hergebruik/recycling, het bevorderen van noodzakelijke innovatie/transitie naar circulair, samenwerking voor duurzaamheid in de supply chain & verwerkingsketen.

Account

Dit kunt u doen door bovenaan de hoofdpagina te klikken op registreren. Als u hier uw gegevens achterlaat ontvangt u vervolgens een email van ons met daarin het verzoek om akkoord te geven op onze leveringsvoorwaarden. Als wij deze per e-mail hebben ontvangen, maken wij een account voor u aan en krijgt u per e-mail uw inloggegevens toegestuurd.

Jazeker, voor 1 klantnummer kunnen we meerdere inlog codes aanmaken. Het winkelmandje wordt gedeeld. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via +31 71 581 07 66 of via info@hmz.nl.

U kunt bij het inlogscherm klikken op wachtwoord vergeten. Als u uw gebruikersnaam invult, ontvangt u per e-mail een link om een nieuw wachtwoord aan te maken. Uw gebruikersnaam is uw debiteurennummer.

U kunt uw wachtwoord niet terugvinden in uw account. Wel kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen via deze link.

Dit kunt u het beste navragen bij onze klantenservice op +31 (0) 71 581 0766, per e-mail verkoop@hmz.nl of via het contactformulier op deze site

Bestellen & leveren

Om te kunnen bestellen via onze webshop moet u een account hebben. Deze kunt u via het contactformulier aanvragen wat u kunt vinden bovenaan de homepage bij registreren nieuwe klant. Als u uw gegevens achterlaat, ontvangt u een e-mail met daarin het verzoek om akkoord te geven op onze leveringsvoorwaarden. Als wij deze per e-mail van u hebben ontvangen, maken wij een account voor u aan en krijgt u per e-mail uw inloggegevens toegestuurd.

Wij werken niet met een minimale bestel hoeveelheid, u kunt ook enkele stuks bij ons bestellen.
Bij orders met een waarde onder de € 250.- ex BTW berekenen wij € 7,95 euro aan vrachtkosten voor zendingen binnen Nederland.

U kunt op verschillende manieren artikelen opzoeken. Op de homepage staan verschillende artikelgroepen. Hier kunt u de collectie ook per merk bekijken. Verder kunt u in de zoekbalk op de website een artikelnummer ingeven. Onder het tabje PRODUCTEN  linksboven aan de website kunt u zoeken met bepaalde filters, zoals bijvoorbeeld materiaal of kleurgroepen.

U kunt de beschikbare voorraad zien zodra u bent ingelogd. Let op dat u wel uw orderbevestiging controleert, hier staan de te verwachte verzenddata op.  

Alle bestellingen die voor 15.30 uur via de webshop zijn geplaatst, worden (indien voorradig) de volgende werkdag binnen Nederland geleverd.

Ja, als u bent ingelogd kunt dit terugvinden op uw accountpagina. Hier kunt u alles vinden over uw bestellingen, leveringen, facturen etc.. Ook kunt u uw gegevens hier aanpassen.

Bij orders onder de waarde van € 250,- ex. BTW betaalt u voor leveringen binnen Nederland € 7,95. Klik hier voor een compleet overzicht van de vrachtkosten.

Uw order wordt door GLS geleverd

Na verzending uit ons magazijn ontvangt u een mail van GLS met daarin de Real Time Track&Trace link. Hiermee is te zien (in een klein tijdframe) wanneer de chauffeur het pakje komt afleveren. Met de (gratis) FlexDelivery service kan een afspraak gemaakt worden voor bv een andere datum of neerzet toestemming. In de avond dat uw bestelling verzonden is, kan via de webshop (via mijn account-leveringen) het pakket getraceerd worden. Ook sturen wij bij de factuur per e-mail deze traceercode waarmee u bij GLS uw order kunt traceren. 

Nee, zodra deze in het proces zit, kunnen wij hier niets meer in wijzigen.

Tussen 9.00 en 16.00 uur kan de bestelling (bij de expeditie, aan de achterkant van het pand) afgehaald worden.

Betaling

Bij het afronden van uw bestelling in de webshop kan de betaling methode Ideal, PayPal of Bancontact geselecteerd worden.

Deze kunt u vinden na inloggen onderaan de webpagina in mijn account bij mijn facturen. De originele factuur is daar ook te downloaden.

Dit kunt u zien in na inloggen onderaan de webpagina in mijn account – mijn facturen. De facturen die groen gekleurd zijn, zijn de reeds betaalde facturen. De rood gekleurde facturen zijn de openstaande facturen. Mocht u hiervan een overzicht willen, dan kunt u contact opnemen met administratie@hmz.nl.

De pakbon van uw bestelling kunt u vinden na inloggen onderaan de webpagina in mijn account bij leveringen.

Marketing

In uw account na inloggen kunt u bij uw verzonden weborders onder het tabje acties de EAN-codes vinden van alle artikelen die u heeft besteld.

Na inloggen, onder downloads staat het bestand met de EAN-codes van de gehele collectie.

Na inloggen kunt u onder het tabje marketing – downloads - zipfiles met afbeeldingen in lage resolutie vinden. Wilt u afbeeldingen in hoge resolutie of heeft u andere vragen omtrent afbeeldingen, mail dan naar marketing@hmz.nl.

Jazeker, klik hier voor de pdf met linkjes naar de bladercatalogi.

In elk gewenst aantal kunt u onze papieren catalogi bestellen, variërend van The Choice tot een aparte catalogus per merk. Deze zijn te vinden in na inloggen bij marketing – downloads.

Na inloggen vindt u onder het tabje marketing - downloads - onze actuele prijslijst als PDF bestand en excel bestand.